Interview ‘Beleggingsproducten in elke beleggingsportefeuille!’ - Wilgenhaege

Gestructureerde Beleggingsproducten in elke beleggingsportefeuille!

Heeft u een vraag?
Neem contact op

Bij beleggen is de trend diversificatie

Gestructureerde beleggingsproducten passen volgens Tjerk Smelt, directeur bij Wilgenhaege Capital Markets, zeker in dat plaatje.

Wilgenhaege geeft regelmatig gestructureerde beleggingsproducten uit, maar wat is een gestructureerd beleggingsproduct precies?

“Kort gezegd, het zijn beleggingsproducten waarvan de werking van tevoren vastligt. Met de werking bedoel ik natuurlijk niet het uiteindelijke rendement, want dat kan helaas niet gegarandeerd worden, maar wel op welke wijze er rendement kan komen, wat de risico’s zijn, of er een bepaalde mate van bescherming in opgenomen is en de looptijd. Dat laatste is bijvoorbeeld een belangrijk verschil in de vergelijking tot beleggingsfondsen; een gestructureerd beleggingsproduct kent een looptijd, meestal maximaal 5 jaar. Voor de crisis van 2008/2009 zag je deze producten bij meer banken en beheerders.”

“Wij zijn doorgegaan met de bredere markt en daarmee verschaffen we onszelf juist een unieke positie”

Waarom gaan jullie door terwijl andere partijen gestopt zijn?

“Inderdaad zag je deze producten heel veel in de periode 2002 tot eind 2008. In de financiële crisis die daarop volgde stopte een groot aantal beheerders en banken met de uitgifte. De producten worden meestal uitgegeven door banken en die zaten in het verdomhoekje. Daarnaast is de rente een belangrijk component. Hoe lager de rente, hoe moeilijker om een dergelijk product te bouwen. En als derde reden noem ik de wet en regelgeving. Voor de crisis werden de producten gelanceerd aan de hand van een folder, mooie kleuren en slogans. De informatieverschaffing moet nu veel uitgebreider, niet alleen wijzen op de kansen, maar ook duidelijk maken wat de risico’s kunnen zijn. ”

Nog steeds worden er significante bedragen in gestructureerde beleggingsproducten geïnvesteerd, ook bij de bekende groot- en effectenbanken, maar dan vrijwel alleen voor de zeer welgestelden of grotere institutionele partijen en stichtingen. Wij zijn doorgegaan voor alle soorten beleggers en hebben nu dus een unieke positie.

De rente die bij een aantal van jullie producten staat, lijkt onwerkelijk hoog; hoe werkt dat? Betekent dat niet ook een torenhoog risico?

“Het aantrekkelijke van deze producten is vaak de mogelijkheid op een hoge rente-uitkering. Die rente is wel in de meeste gevallen voorwaardelijk; dus zeker niet gegarandeerd. Bijvoorbeeld alleen wanneer op een bepaalde datum, zeg over een jaar, de koers van de onderliggende waarden, bijvoorbeeld 2 aandelen, gelijk of hoger staat aan de startkoers.”

Hoe hebben de gestructureerde beleggingsproducten het gedaan in de Corona-dip?

“De markt is zeer hectisch geweest en daar hebben gestructureerde beleggingsproducten ook onder geleden. Wanneer een product gebaseerd is op een index of aandeel dat hard is gedaald, daalt het gestructureerde beleggingsproduct vaak ook. Het voordeel van gestructureerde beleggingsproducten ten opzichte van een aandeel of index is echter dat er vaak een bepaalde mate van bescherming in zit. Bijvoorbeeld dat de markt tot wel 30% mag dalen, tussentijds of op de einddatum, om toch de inleg terug te ontvangen. Ook in de dip van de markt zijn wij doorgegaan met de uitgifte van producten. En dat zie je dan ook direct terug in de mogelijke rente-uitkering. Hoe hectischer, hoe volatieler de markt, hoe mooier de rentecoupon op het product kan uitpakken.”

Wat zie je nu in de markt?

“Een aantal verschillende ontwikkelingen. In de eerste plaats zie je dat er een verschuiving plaatsvindt van de standaard beleggingsportefeuilles, de standaard profielen van 1 tot en met 5, dus een deel aandelen en een deel obligaties, naar de toevoeging van meer alternatieven. Zowel aan de aandelen- als aan de obligatiekant. Simpelweg omdat de rente extreem laag of zelfs negatief is en omdat de aandelenmarkt niet altijd datgene brengt dat men zoekt. Alternatieven zoals bijvoorbeeld gestructureerde beleggingsproducten kunnen dan een uitkomst zijn. Een andere reden is diversificatie. Dus niet allemaal beleggingen die met het datzelfde beurssentiment meegaan. Voeg alternatieve beleggingen, zoals beleggingen buiten de beurs om en gestructureerde beleggingsproducten, toe aan de klassieke profielportefeuille en je creëert veel meer stabiliteit.”

Laatste vraag: wat is de gouden tip bij beleggingsproducten?

“Een tip over een mooie belegging geef ik niet. Zo’n tip heeft vaak een heel beperkte houdbaarheid. Wij geven overigens de beleggingsproducten uit op basis van execution only. Dat houdt in dat wij graag alle informatie verstrekken, maar dat de belegger zelf beslist. Maar een logische tip is natuurlijk dat je je moet gaan inlezen. Vaak weten beleggers bijvoorbeeld wel dat gestructureerde beleggingsproducten een maximale looptijd hebben, maar niet dat deze ook dagelijks verhandelbaar zijn. En nogmaals, het mooie van gestructureerde beleggingsproducten is dat “het is wat het is”; het staat allemaal uitvoerig beschreven in de brochure.

Daarnaast is mijn tip dat enkel een gestandaardiseerde beleggingsportefeuille aanhouden niet helemaal meer aansluit bij de huidige markt. Pas alsjeblieft diversificatie toe in de beleggingsportefeuille. Dus naast aandelen en obligaties ook oog hebben voor bijvoorbeeld gestructureerde beleggingsproducten en private investeringen. En vanzelfsprekend ben ik bereikbaar om over die mogelijkheden te sparren.”

Meer uitleg over beleggingsproducten? Vraag hier ons e-book ‘Wat zijn beleggingsproducten?’ aan