Adidas AG, opgericht in 1949 door Adolf Dassler, is de grootste fabrikant van sportkleding en sportschoenen van Europa en is achter Nike nr. 2 in de wereld. Adidas AG verkoopt de merken Adidas en Reebok. In het sportsegment richt Adidas zich met name op de meest populaire sporten zoals voetbal, hardlopen, training en outdoor. De producten in deze categorie zijn gemaakt om te sporten of te dragen tijdens sport. Adidas heeft ook een sportswear lijn ontwikkeld dat meer gericht is op lifestyle/ fashion. Deze producten zijn bestemd voor dagelijks draagbare (vrijetijds) kleding. Het merk Reebok richt zich met name op de fitness en fashion. Het merk Reebok (7% van de omzet) staat te koop.
Adidas haalde in 2020 een omzet van 19,8 mrd euro. Hiervan werd 21% online verkocht, 20% via het eigen retailkanaal en 59% via de groothandel. Van de totale omzet werd 27% in Europa behaald, 24% in Noord Amerika, 33% in Azie pacific, 3% uit Rusland, 6% uit Latijns Amerika en 5% uit opkomende markten. Adidas heeft het hoofdkantoor in Herzogenaurach, Duitsland.
Adidas richt zich met name op het ontwerp en verkoop van producten. De productie is bijna voor 100% uitbesteed aan productiebedrijven in landen als Vietnam, Cambodja en China. In 2020 werden 379 miljoen paar schoenen verkocht, 465 mln kledingstukken en 100 miljoen accessoires. Van de totale omzet wordt 56% uit schoenen behaald, 39% uit kleiding en 5% uit accessoires.
Voor de periode 2021-2025 heeft Adidas als doelstelling om jaarlijkse een gemiddelde omzetgroei te realiseren van 8-10% en een gemiddelde winstgroei van 16-18%. Belangrijke drivers voor deze doelstellingen zijn langjarige trends zoals toenemende sportparticipatie, groeiende penetratie van op sport geïnspireerde kleding en schoenen en digitalisering.
Bron: Website juli 2021 en jaarverslag Adidas 2020